طب مکمل و ناباروری

ناباروری مسئله ای با درمان دشوار و چالش برانگیز است. تکنیک ها و مداخلات پزشکی مدرن - درحالی که گاهی اوقات موثرند - پرهزینه  بوده و نرخ موفقیت متفاوتی دارند. بنابراین برخی افرادی که با ناباروری سروکار دارند به دنبال جایگزین هایی برای مداخله پزشکی هستند تا به باردار شدن آن ها کمک کند. برخی به استفاده از مکمل های ناباروری به عنوان یک درمان جایگزین نگاه می کنند. درحالی که ادعا های متعددی در مورد مزایای چنین مکمل هایی وجود دارد بهتر است بدانید سازمان غذا و داروی ایالات متحده امریکا (FDA) در مطالعات بالینی خود استفاده از آن ها را اثر بخش ندانسته، سایر مطالعات نیز اثربخشی محدودی را بیان کرده اند. به طور کلی تحقیقاتی که بر نقش مکمل های ناباروری متمرکز می باشد اغلب تحقیقاتی محدود با تعداد اندکی از افراد شرکت کننده است.
در این مبحث اطلاعاتی درباره مکمل های باروری، سودمندی و خطرات احتمالی آن ها بیان می شود.

انواع مکمل های باروری

انواع رایج مکمل باروری عبارتند از:

استیل ال-کارنیتین

استیل ال-کارنیتین (ALC) یک آنتی اکسیدان است. در یک بررسی منابع در سال ۲۰۱۸، محققان به دنبال تعیین اثر ALC بر مسائلی که باروری زنان را تحت تأثیر قرار می دهند، مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، اندومتریوز، آمنوره، یا درد در طول رابطه جنسی بودند. بررسی نشان داد که ALC در درمان برخی از موارد  مسائل باروری زنان موثر بوده است.
برای ناباروری مردانه، مطالعات افزایش تولید اسپرم و تحرک آن را در مردانی که ترکیبی از استیل ال کارنیتین و ال کارنیتین مصرف می کردند، نشان نداده است.

ویتامین E

بر اساس تحقیقات سال ۲۰۱۸، ویتامین E ممکن است به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی خود، تحرک اسپرم را افزایش دهد و ممکن است به بهبود باروری در مردان کمک  کند. (در یک مطالعه ارتباطی بین مصرف ویتامین E و بهبود حرکت اسپرم در مردانی که تعداد اسپرم کم و یا تحرک ضعیف اسپرم وجود داشت. مطالعات دیگر هیچ بهبودی در باروری مردان زمانی که ویتامین E با ویتامین C یا سلنیوم ترکیب می شود، پیدا نشد.)
تحقیقات بسیار کمی در مورد مزایای بالقوه مکمل ویتامین E برای  زنان در مسائل باروری وجود دارد.

اسید فولیک

  به گفته محققان، اسید فولیک ممکن است در کمک به زنان برای باردار شدن و باردار ماندن موثر باشد. با این حال، نیاز به تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه اسید فولیک و دیگر مواد مغذی به عنوان درمان برای باروری زنان چقدر موثر هستند، است.
 یک بررسی در سال ۲۰۱۷ از تحقیقات قبلی نشان داد که ترکیبی از اسید فولیک و روی به بهبود کیفیت اسپرم  کمک کرده است.

کوآنزیم کیو۱۰

کوآنزیم Q10  به تولید انرژی در سلول های انسانی کمک می کند. مطالعات اخیر در مورد توانایی این آنزیم در درمان ناباروری بسیار مثبت بوده است.
یک مطالعه در سال 2018  نشان داد که CoQ10 می تواند پاسخ تخمدان ها به تحریک در زنان تحت لقاح آزمایشگاهی (IVF) را بهبود بخشد. میزان بارداری در زنانی که از CoQ10 استفاده می کردند بیشتر از گروه کنترل بود، اما این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود.
یک مطالعه دیگر نشان می دهد که کوآنزیم Q10 ممکن است کیفیت تخمک را در موش ها بهبود بخشد، اما نتایج مطالعه در انسان تأیید نشده است.
محققان به این نتیجه رسیدند که تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی آن لازم است.

ویتامین C

ویتامین C ممکن است به باروری مردان کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ دریافت که مردان چاقی که ویتامین C مصرف می کردند، غلظت اسپرم و تحرک بهبود یافته است.
 

اثربخشی؟

در حالی که برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکمل های باروری ممکن است برخی از مزایای در این زمینه به همراه داشته باشند برخی دیگر از تحقیقات نشان می دهد آن ها فاقد اثر یا دارای اثر ناچیز هستند.
برخی از مطالعات حتی نشان می دهد که مردانی که بیش از حد از درمان آنتی اکسیدانی استفاده می کنند ممکن است به  باروری خود آسیب برسانند. نیاز به تحقیقات بیشتری در مورد اینکه آیا مکمل های باروری موثرند یا نه وجود دارد.
در برخی افراد ممکن است  ترکیب مکمل ها با تغییرات سبک زندگی، مانند از دست دادن وزن، محدود کردن مصرف الکل، و  ترک سیگار، شانس باردار شدن آن ها را افزایش دهد.
با این حال، مکمل به تنهایی برای تضمین موفقیت در باردار شدن کافی نیست.

خطرات و عوارض جانبی

برخی از مکمل های باروری ممکن است با داروهای دیگری که فرد مصرف می کند تداخل داشته باشند. به عنوان مثال، اسید فولیک ممکن است با برخی داروها که برای تشنج یا عفونت های انگلی مصرف می شود تداخل داشته باشد، و یا مصرف ویتامین E در کنار برخی داروهای رقیق کننده های خون، داروهای کاهش وزن و داروهای تسکین دهنده اسید صفرا ممکن است اثرات نامطلوبی ایجاد کنند.
دوزهای بالای مکمل ها می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • تهوع و استفراغ
  • راش
  • تاری دید
  • افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی (در صورت مصرف اسید فولیک)
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان (در صورت مصرف اسید فولیک)
  • سردرد
  • انتروکولیت نکروزان (NEC)
 
نتیجه گیری: با پزشک خود در مورد گیاهان دارویی و یا مکمل هایی که مصرف می کنید مشورت کنید. تا زمانی که محققان خطرات و مزایای گیاهان و مکمل های باروری را به وضوح تعریف کنند، به نظر می رسد درمان معمولی ناباروری بهترین گزینه باشد.
 
 
 
منابع:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/323573
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/infertility/expert-answers/fertility-herbs/faq-20058395
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
این مقاله را به اشتراک بگذارید