Hypnobirthing یا هیپنوتیزم زایمان یکی از موارد استفاده هیپنوتیزم در زنان مامایی است و می‌تواند برای کمک به کنترل درد و اضطراب در طی فرآیند زایمان و همچنین کاهش مدت زمان مراحل زایمان استفاده شود. این تکنیک موجب می‌شود که خانم‌های باردار نه تنها بارداری راحت تر بلکه زایمانی راحت و لذت‌بخش را تجربه کنند.درضمن به ماماها هم با استفاده از این تکنیک  تجربه‌ی زایمان بهتری را به مادران باردار خود هدیه خواهند داد.
  1. کاهش درد زایمان: یکی از کاربردهای اصلی هیپنوتیزم در زنان مامایی کاهش درد زایمان است. تکنیک‌های هیپنوتیک می‌توانند به زنان کمک می‌کنند تا در طول زایمان بهتر با درد سازگار شده و به کنترل درد بیشتری دست یابند.درحقیقت با کنترل ذهن ،کنترل بهتری بر اندام‌ها،عضلات و تنفس خود خواهند داشت و بنابراین درد زایمان به‌خوبی کنترل خواهدشد.
  2. مدیریت اضطراب و ترس: هیپنوتیزم می‌تواند به طورکلی یکی از روش‌های مهم و موثر بر کنترل اضطراب  و انواع فوبیا و ترس است.بنابراین در کنترل اضطراب مادران باردار و ترس از زایمان هنگام زایمان و حتی درطول دوره بارداری موثر است.
  3. تسهیل در زایمان طبیعی: هیپنوتیزم با کنترل عضلات و ایجاد ریلکسی در اندام‌ها و عضلات ،کنترل تنفس و در نتیجه تنفس مناسب در هر مرحله زایمان و همچنین اکسیژن‌رسانی مناسب به بافت‌ها،عضلات و جنین می‌تواند به زنان کمک کند تا فرآیند زایمان طبیعی را به طور آرام‌تر و متمرکز‌تر و موثرتر تجربه کنند. این تکنیک ممکن است زایمان را به یک تجربه با تنش‌کمتر و یا بدون تنش و مثبت تبدیل کند.
  4. کمک به تنفس و آرامش: همانطور که قبلا هم گفتیم هیپنوتیزم موجب می‌گردد تا تکنیک‌های تنفس صحیح و آرامش‌بخش راحت‌تر اجرا شود و درنتیجه تنش‌ها در طول زایمان و انقباضات عضلانی نابجا،بی‌فایده و دردناک کاهش یابند. در این شرایط زایمان کاملا فیزیولوژِک و بدون مداخله غیرضروری انجام خواهدشد.
  5. افزایش اعتماد به نفس: با استفاده از هیپنوتیزم مادران باردار درطول بارداری و هنگام زایمان و حتی پس‌از تولد فرزند اعتماد به نفس بیشتری و توانمندی و اراده بالاتری را تجربه خواهند کرد که باعث می‌شود موفقیت بیشتری در فرایند بارداری،زایمان و مادری داشته‌باشند.
مهم است که هیپنوتیزم زایمان توسط متخصصان آموزش دیده در این زمینه (ماماهای مورد تایید انجمن هیپنوتیزم که دوره‌رسمی را گذرانده اند)انجام شود. تکنیک‌های هیپنوتیک برای هر فرد ممکن است به طور متفاوت عمل کند و برای بهره‌برداری حداکثری، افراد باید به طور مستقیم با فرد متخصص و باتجربه در این زمینه کار کنند.
این مقاله را به اشتراک بگذارید