مشکلات جنسی و یائسگی شامل موارد متعددی هستند ازجمله سوزش و درد شدید در ناحیه‌ی تناسلی، سوزش ادرار، کرامپ و اسپاسم دردناک رحم، ارگاسم کوتاه یا حتی عدم تجربه‌ی ارگاسمی، کاهش میل جنسی و... . بایستی با شناخت مشکلات جنسی در یائسگی با این مشکلات مقابله نمود و تأثیر عوامل و علل مختلف را به حداقل رسانید.
علل مشکلات جنسی در یائسگی
بسیاری از زنان در دوره‌ی یائسگی تا چند ساعت پس از آمیزش‌جنسی سوزش ادرار دارند به‌خصوص اگر دوره‌ی آمیزش‌جنسی آنان طولانی باشد.این ناراحتی در اثر  تحریک مکانیکی مجرای ادرار و مثانه و درنتیجه حرکات ضربه‌ای ایجاد می‌گردد.برخلاف دوره‌ی پیش از یائسگی که پوشش مخاطی واژن در اثر  هورمون‌های جنسی ضخیم و  چین‌دار است ، در سالهای پس از یائسگی پوشش داخل واژن بسیار نازک و مانند کاغذ نازک می‌شود و بنابراین نمی‌تواند از  تحریک مکانیکی هنگام نزدیکی محافظت کند و بنابراین سبب  تحریک مجرای ادرار و مثانه می‌شود. 
 در این سنین ماده‌ی لیز کننده در واژن به‌اندازه کافی ترشح نمی‌شود و این موضوع شدت آسیب، و درنتیجه التهاب و سوزش را تشدید می‌کند

به همین دلیل  اغلب این خانم‌ها احساس می‌کنند که باید بلافاصله بعد از ارتباط جنسی ادرار کنند بااین‌حال گاهی سوزش و تکرر ادرار تا دو سه روز بعد از آمیزش ادامه می‌یابد. 
زنان در  روند یائسگی  کاهش هورمون‌های جنسی به دلیل   جنسی  ارگاسم سخت اتفاق می‌افتد و همراه با انقباضات رحمی که بیشتر طول می‌کشد باعث ناراحتی، درد، کرامپ و اسپاسم رحم و شکم می‌شود که ناراحت‌کننده است
در بعضی خانم‌های بالاتر از ۶۰ سال این انقباضات رحمی به قدری دردناک و ناراحت‌کننده می‌شود  که نه تنها از تجربه ارگاسمی بلکه حتی از آمیزش خودداری می‌کنند. 
درد ناشی از این انقباضات، گاهی توسط هورمون درمانی با ترکیبات استروژن و پروژسترون رفع می‌شود، البته درصورتی‌که هردو هورمون به شکل یک ترکیب متعادل تجویز گردد.  و نه تنها هیچ یک از این هورمون‌ها  به‌تنهایی  ناراحتی ناشی از انقباضات رحمی را رفع نمی‌کند بلکه عوارض خطرناکی نیز ایجاد می‌کند.
اگر این خانم‌ها روابط جنسی منظم با فواصل کم داشته باشند به‌احتمال بیشتر، باوجوداینکه از تمام علائم ناشی از کمبود هورمون رنج می‌برند بازهم می‌توانند از روابط جنسی خود لذت ببرند و نسبت  به خانم‌هایی که  در فواصل نامنظم و طولانی ارتباط جنسی دارند روابط لذت‌بخش‌تری را تجربه کنند.
نقشی که عوامل روانی در تعیین قدرت جنسی زنان در طی دوره‌ی پس از یائسگی آنها ایفا می‌کند، اگر بزرگ‌تر نباشد، حداقل کمتر از نقش سیستم نامتعادل غدد مترشحه داخلی نیست. اگر فقط غدد مترشحهی داخلی و هورمون‌های استروئیدی و جنسی مسئول رفتار جنسی زنان در دوره‌ی پس از یائسگی بود، پاسخ ضعیف  جنسی در همه‌ی خانم‌های یائسه نسبتاً به‌صورت یکنواخت می‌بود. درحالی‌که این‌طور نیست.
زنی که قبلاً میل جنسی طبیعی داشته، ممکن است در جریان ناراحتی‌هایی مثل خستگی زیاد، گرگرفتگی و احساس گرما به‌خصوص در سروصورت، عصبی بودن، کاهش تمایل جنسی، سردرد یا دردهای مبهم لگنی، ناشی از تغییرات یائسگی، دچار کاهش تمایلات جنسی شود. اما نقش تصویر ذهنی از بدن را دست‌کم نگیریم.
تصویر ذهنی از بدن باقدرت روحی روانی و ورزش نسبت دارد.
و جالب است بدانیم که گرچه مشکلات جنسی زنان یائسه ممکن است با تجویز سطوح پایین ترکیبات استروژنی کمی بهبود یابد ولی افزایش فاحش در قدرت جنسی این خانم‌ها با حل مشکلات بیشتر و بهبود شرایط روحی روانی، اعتمادبه‌نفس و آرامش آنها ایجاد می‌شود.
گاهی در دوره‌ی پیش از یائسگی  تعدادی از خانم‌ها به‌شدت علاقه دارند که یک‌بار دیگر بارداری را تجربه کنند، در حقیقت به‌این‌ترتیب نگرانی خود را نسبت به یائسگی نشان می‌دهند.
این در حالی است که برخی دیگر از خانم‌ها از دوره‌ی یائسگی با خوشحالی استقبال می‌کنند، گرچه تا زمانی که کامل یائسه نشده‌اند، توانایی جنسی زیادی از خود نشان نمی‌دهند اما این خانم‌ها با توقف دوره‌های پریود از ترس بارداری ناخواسته رهاشده و افزایش میل جنسی فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهند. به همین دلیل بسیاری از زنان در اوایل دهه‌ی پنج عمرشان علاقه‌ی مجددی به همسرشان، روابط جنسی لذت‌بخش و نیز نسبت به زیبایی فیزیکی و ظاهری خود پیداکرده و ماه‌عسل دوم  خود را تجربه می‌کنند.
این گروه زنان بالای ۵۰ سال معمولاً بخش عمده‌ی مسائل مربوط به بزرگ کردن بچه‌ها و گرفتاری‌های شایع مربوط به سال‌های ابتدای ازدواج را پشت سر گذاشته‌اند. پس از فعالیت‌های فیزیکی خسته‌کننده و فعالیت‌های ذهنی وسیع مربوط به حفاظت از بچه‌ها که با بالغ شدن گروه خانواده پایان می‌یابد، طبیعی است که این افراد انرژی بیشتر و فعالیت بدنی و ذهنی بیشتری داشته باشند. روابط جنسی جذاب یکی از این روش‌های تخلیه انرژی است.
تحریک و توانایی جنسی در دوره‌ی پس از یائسگی رابطه‌ی مستقیم با عادات همسران در سال‌های پیش از یائسگی دارد. زنی که دارای زندگی زناشویی بانشاط، منظم و تحریک‌کننده  است، دوره‌ی یائسگی و پس‌ازآن را بدون کاهش در تعداد و کیفیت فعالیت جنسی  تجربه خواهد کرد و علاقه‌مندی او به برقراری روابط جنسی کاهش محسوسی نخواهد داشت.
امنیت اجتماعی و اقتصادی در تنظیم رابطه‌ی جنسی موفق بسیاری از زنان در طی سال‌های یائسگی نقش عمده‌ای ایفا می‌کند.
تعداد زیادی از زنان درست نقطه‌ی مقابل چنین شخصی قرار دارند. اگر خانم یائسه در سال‌های قبل از یائسگی ازنظر جنسی فعالیت کم، آزاردهنده و غیرمنظم داشته باشد یا کلاً غیرفعال باشد و یا حتی حالت روانی- جنسی نامطلوب دائماً باعث آزردگی خاطر او شده باشد، در این شرایط با فرارسیدن سال‌های یائسگی ممکن است توانایی جنسی او کاهش‌یافته و یا هر شکل از ابراز میل جنسی یا فعالیت جنسی ازنظر او نفرت‌انگیز باشد.
هر خانم سالم در سنین یائسگی هم به‌طور طبیعی دارای محرک‌های جنسی است که نیاز به فرونشینی دارد.
عمق ظرفیت جنسی، میزان موفقیت و لذت عمل جنسی و میزان پاسخ به تحریکات جنسی به‌طور غیرمستقیم تحت تأثیر تمامی مسائل روانی - اجتماعی و فیزیولوژیکی مربوط به فرایند افزایش سن قرار دارند. به‌طور خلاصه گذشت سال‌ها هیچ‌گونه محدودیت زمانی را برای تمایلات جنسی زنان پدید نمی‌آورد و مهم این است که با تغییراتی در سبک زندگی، تغذیه، بهبود روابط زناشویی و... به زنان کمک کنیم تا از ماه‌عسل دوم خود لذت بیشتری ببرند!
 
این مقاله را به اشتراک بگذارید