تکنیک شیردهی                  

آمادگی برای تغذیه با شیرمادر باید در دوره ی پیش از زایمان آغاز شود.  نوزاد باید در اسرع وقت پس از زایمان زیر پستان مادر قرار داده شود، زمان و مدت شیردهی باید براساس پاسخگویی به نیاز نوزاد باشد همچنین  شیردهی درطول شب ادامه داشته باشد. تغذیه کمکی با آب یا آب قند ، طول مدت تغذیه با شیر مادر را کاهش می دهد بدون اینکه سودی داشته باشد و باید جدا از آن پرهیزکرد.
تحقیقات نشان می دهد که روزهای بحرانی برای موفقیت تغذیه با شیر مادر، شش تا هفت روز اول پس از زایمان است، و سپس در حوالی هفته ششم نوزاد می باشد. کمک کردن به مادر شیرده در این زمان بسیار مهم است، زیرا خستگی مادر نقش مهمی دربروزهر گونه شک و تردید در مورد ادامه تغذیه با شیر مادرایفا میکند. در صورت امکان، کمک گرفتن  برای کارهای منزل و مراقبت از نوزاد، به شما اجازه می دهد که  زمانی برای استراحت و آسایش داشته باشید، لذا از پذیرفتن هرگونه کمکی دریغ نکنید. کارهای کوچک و بزرگ را تا آنجا که ممکن است ساده کنید بطور مثال از ظروف غذاخوری و فنجان یکبار مصرف،  یا سرویس تحویل مواد غذایی درب منزل، استفاده کنید .
 
اکنون چند نکته ساده ولی مهم را به شما یادآوری می کنیم:
 
مکانی راحت و آرام برای شیردهی ایجاد کنید.




وضعیت (پوزیشن) راحتی را برای شیردهی پیدا کنید بطور مثال روی مبل یا صندلی بنشینید که بتوانید از بالش های کافی در دو طرف و پشتتان برای حمایت از بازوها و نوزادتان استفاده کنید.  نشستن در حالیکه پاهای خود را بر روی تخت بالا اورده اید و یا استفاده از چهار پایه زیر پاها، به شما کمک خواهد کرد که احساس راحتی بیشتری در هنگام شیردهی داشته باشید.
باز کردن پوشک نوزاد و چک کردن آن برای نیاز به تعویض، به بیدار و تحریک کردن نوزاد برای شیردهی کمک خواهد کرد، به خصوص اگر کودک شما خواب آلود است. اگرنوزاد شما بیدار و آماده شیر خوردن است، تا اتمام شیردهی از اولین پستان برای تعویض پوشک او صبر کنید.
برای نوزادان این طبیعی است که 24 ساعت اول پس از تولد را خواب آلود باشند. در هر دوره 24 ساعته ، حداقل 8 تا 12 بار شیردهی نیاز است.
ممکن است نیازباشد این مراحل را چندین بار قبل از اینکه کودکتان به درستی سینه بگیرد تکرار کنید:
 شکم به شکم با نوزاد بنشینید اطمینان حاصل کنید که گوش، شانه و ران نوزاد در یک خط مستقیم قرار دارد و بینی نوزاد با نوک پستان در یک سطح است، نوزاد را به سینه نزدیک کنید.
• نوک پستان را به لب نوزاد تماس دهید.
• هنگامی که نوزاد  دهان خود را کاملا باز کرد، در مدت زمان کوتاه باز بودن دهان نوزاد، به سرعت اورا برای گرفتن سینه در آغوش بکشید.

 

توجه: بجای گذاشتن سینه در دهان نوزاد؛ او را به سمت سینه بکشید.
·       پس از سینه گرفتن نوزاد، موارد زیررا بررسی کنید:
·       دهان نوزاد باید حدود 2 تا دو ونیم سانتیمتر از نوک پستان و هاله قهوه ای دور ان را در دهان گرفته باشد.

اگر شیرخوار فقط نوک سینه را در دهان بگیرید، مشکلاتی مانند شقاق نوک پستان و تضعیف ذخیره شیرمادر ایجاد می شود.
·   لب های شیرخوار باید برگشته به بیرون و در مقابل سینه باشد.
·  عمل مکیدن باید در امتداد فک و نه در گونه های نوزاد باشد (هنگام مکیدن نباید گونه ها فرورفته شود).
·   گوش ها، شانه و لگن نوزاد باید در یک خط مستقیم باشد.
·  تغذیه با شیر مادر نباید آزاردهنده باشد. کمی حساسیت نوک پستان درچند دقیقه اول شیردهی طبیعی است، با این حال، درد، قرمزی، خونریزی و یا ترک نوک سینه ها طبیعی نیست.

 

توجه: هرگز نباید پستان از دهان نوزاد بیرون کشیده شود، بلکه باید پستان با فشردن سینه در کنار دهان نوزاد آزاد گردد.  شیردهی از دوسینه باید متناوب باشد. استفاده از کرم و اسپری برای بهبود درد نوک پستان غیر ضروری است، پس از اتمام شیردهی که شیر مادر غلیظ و چرب است، مالیدن خود شیر مادر به نوک سینه ها سبب تسریع بهبود زخم و درد نیپل (نوک سینه) می گردد.





 
این مقاله را به اشتراک بگذارید