بارداری و رابطه زناشویی                                

آنچه برای داشتن رابطه جنسی سالم در بارداری باید بدانید

آیا ارتباط جنسی و نزدیکی در دوران بارداری مجاز است؟
در صورتی که حاملگی طبیعی باشد و خانم احساس راحتی کند، نزدیکی کردن زوج ها می تواند باعث دلبستگی بیشتر پدر و مادر آینده به همدیگر و در آینده، به فرزندشان باشد. برخی خانمها در حین بارداری بخصوص سه ماهه اول و تا زمانی پس از زایمان بر اثر تغییرات هورمونی و جسمانی ناشی از بارداری با کاهش میل جنسی روبرو می شوند. تعداد زیادی از خانم ها حس میکنند دیگر به عنوان یک زن برای همسر خود جذاب نیستند. برای برگرداندن میل جنسی خانمها اولین و مهمترین نکته این است که آنها را مجبور به برقراری ارتباط جنسی نکنید که نتیجه عکس دارد. دوم اینکه اگر زوج نزدیکی نمی کنند تماس فیزیکی را قطع نکنند. نوازش کردن و بوسیدن بدن خانم باعث می شود که هورمونهایی که در نهایت باعث میل جنسی می شوند از مغز ترشح بشوند. زوج ها باید با هم در مورد نحوه نگاهداشتن تماس فیزیکی شان در حین بارداری صحبت کنند. اینکه چه کاری را بیشتردوست دارند و چه کاری را کمتر. این کار باعث می شود که زوج به مرور شیوه خاص خودشان راشکل بدهند و از آن در طول زمان لذت ببرند.
حتی در مواردی که زوج نزدیکی ندارند می توانند از نظر فیزیکی با هم در تماس باشند. بوسیدن، ماساژ دادن و نوازش کردن خانم ها در دوران بارداری به آرامش فکری و عضلانی شان کمک می کند؛ بنابر این در نهایت فرزند شادابتری هم خواهند داشت. این کار همچنین باعث می شود که زوج ها پس از تولد فرزندشان هم زودتر به حالت طبیعی زندگی جنسی خود برگردند.


 آیا نزدیکی می تواند به جنین صدمه بزند و یا باعث سقط شود ؟

 در یک حاملگی طبیعی و بدون خطر ، نزدیکی نمی تواند چنین خطری ایجاد کند . جنین به خوبی توسط کیسه ی آب و ماهیچه های رحمی محافظت می شود . علاوه براین موکوس دهانه رحم از انتقال عفونت به داخل رحم جلوگیری می کند. هر چند معمولاً به خانمهایی که سابقه ی سقط دارند توصیه می شود که نزدیکی نداشته باشند؛ اگرچه تقریباً ۴۰ % از اولین سقط ها را می توان به ناهنجاریهای ژنتیکی جنین مربوط کرد. نا رساییهای هورمونی و عفونتهای تناسلی نیز نقش مهمی در ایجاد سقط دارند . ولی نزدیکی زوجین در ابتدای بارداری، نقشی ندارد. اگر احیاناً پس از نزدیکی، سقط صورت گیرد، پدر و مادر احتمالاً خودشان راسر زنش می کنند ولی باید این را بدانند که در هر حال این سقط صورت می گرفت و ارتباطی یه نزدیکی آنها نداشته است. شما ممکن است حرکات جنین را درحین مقاربت احساس کنید ولی این حرکات در تمام مواقع دیگر نیز وجود دارند، نگران نباشید، حرکات او نشان دهنده ناراحتی و یا خطر برای او نمی باشد. توجه داشته باشید که وجود جفت سر راهی در ابتدای بارداری و همچنین احتمال خطر زایمان زودرس در اواخر بارداری از علل منع نزدیکی می باشد.

آیا مقاربت می تواند باعث زایمان زودرس شود ؟

 در صورتی که خانمی سابقه ی زایمان زودرس دارد ، توصیه می شود که در صورتی که نزدیکی انجام می شود سعی کند به اوج لذت جنسی ( ارگاسم ) نرسد. چنین حالتی در زن باعث ایجاد انقباضات جزئی در رحم می شود. از آنجایی که مایع منی محتوی ماده ای بنام پروستاگلاندین می باشد و آن هم باعث تحریک انقباضات رحمی می شود، توصیه می شود این مایع در واژن ریخته نشود (یا از کاندوم استفاده شود و یا همانند روش جلوگیری طبیعی، نزدیکی صورت گیرد) و بطور کلی نزدیکی با ملایمت بیشتری همراه باشد.
البته در کسانی که سابقه ی زایمان زودرس ندارند، این مسائل نقشی ندارند. با این حال توصیه می شود در چهار هفته  آخر احتیاط بیشتری داشته باشند.

آیا حاملگی در تمایلات جنسی مادر تأ ثیری دارد؟

 در ابتدا نوسانات هورمونی، خستگی، و حالت تهوع ممکن است درمیل جنسی شما اختلال ایجاد کند. با پیشرفت بارداری، افزایش وزن، کمر درد و سایر شکایات بارداری ممکن است شور و شوق خانم باردار را برای رابطه جنسی کاهش دهد.
از نظر روحی، نگرانی راجع به حاملگی و بچه و احساس این که اندام ازفرم عادی خارج شده می توانداز میزان تمایلات جنسی زن بکاهد. از نظر جسمی، درسه ماهه ی اوّل تهوع و استفراغ و خستگی و درسه ماهه آخر افزایش وزن و فرم شکم و حساسیت پستانها، افزایشات ترشحات رحمی و تکرار عفونتهای قارچی همه می توانند میل جنسی زن را کاهش دهند .
البته از نظرعلمی، به علت افزایش میزان هورمونهای جنسی وجریان خون لگنی، قاعدتاً تمایل جنسی زن باردار بیشتر می شود.

تمایلات جنسی مرد در دوران بار داری همسر چگونه است ؟

 مردها نیز نگرانیهایی در دوران بارداری خانمشان دارند، نگران هستند که مبادا نزدیکی به بچه صدمه ای بزند و یا باعث ناراحتی مادر شود.
برخلاف نگرانی خانمها از اندام جدیدشان، بسیاری از آقایان از فرم جدید بدن خانمشان راضی هستند و مقاربت را نوعی نزدیک تر شدن به شرایط جدید همسرشان می دانند. البته معمولاً آقایان ملاحظه شرایط خانمشان راخواهند کرد اما اگر شوهرتان مشکلی در این زمینه دارد حتماً با ماما یا پزشکتان مطرح کنید.

آیا نحوه ی مقاربت در حاملگی باید تغییر کند؟

 با پیشرفت حاملگی قاعدتاً وضعیت عادی مقاربت برایتان مشکل تر می شود و علاوه بر این با بزرگ شدن رحم و جنین، خوابیدن مادر به پشت برای جنین خطرناک می شود بنابراین توصیه می شود که نزدیکی یه صورت خوابیدن به پهلو و یا زن بر روی مرد صورت گیرد. نکته مهم دیگر در مقاربت اینست که حتماً باید با ملایمت انجام شود و همچنین نوک پستان مادر تحریک نشود چرا که تحریک نوک پستان زن باردار به هر صورت می تواند باعث ترشح نوعی هورمون شود که می تواند باعث انقباضات زایمانی گردد، از طرف دیگر باید توجه داشت که در رابطه دهانی نباید هیچ هوایی به داخل واژن دمیده شود زیرا میتواند با ایجاد آمبولی هوا برای مادر خطرساز باشد و همچنین نزدیکی مقعدی به دلیل خطر بالای انتشار باکتریهای روده که منجر به عفونت دستگاه تناسلی می گردد، مجاز نمیباشد. البته باید توجه کرد که هدف از مقاربت فقط ارضای میل جنسی نیست بلکه می توان تنها با در آغوش گرفتن یکدیگر، بوسیدن و نوازش کردن ابراز عشق نمود.
در اینجا چند پیشنهاد برای انتخاب وضعیت ایمن،مناسب و راحت برای مقاربت داریم:
  1. به عنوان مثال به جای درازکشیدن  به پشت خود ، شما ممکن است بخواهید در کنار همسر خود به پهلو بخوابید. وضعیت درازکشیده به پهلو این امکان را فراهم می کند تا همسرتان بیشتر وزن خود را خارج از رحم نگه دارد.
  2. در موقعیت بالا و روی همسرتان قرارگیرید این پوزیشن هیچ وزنی را بر روی شکم شما قرار نمی دهد و اجازه می دهد تا خانم باردار عمق نفوذ را کنترل کند.
  3. در مقابل همسرتان قرارگیرید در حالیکه از تخت به عنوان یک تکیه گاه استفاده می کنید وزانوها خم است یا لبه تخت نشسته اید و همسر شما هم می تواند در مقابل  شما بایستد و یا زانو بزند.
  4. در حالیکه همسرتان روی یک صندلی مطمئن نشسته است در اغوش او بنشینید، این حالت هیچ وزنی روی رحم شما تحمیل نمی کند.
توجه: کرم یا ژل های لیز کننده ممکن است پوست شما را تحریک و باعث واکنش های آلرژیک شود، از این رو بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل این است که تا حد امکان از استفاده از آنها خودداری کنید مگر اینکه توسط دکتر شما توصیه شود.

آیا اثرات حاملگی بر مقاربت پس از زایمان هم وجود دارد؟

 نمی توان کتمان کرد که پس از زایمان تغییرات وا ضحی در بدن زن ایجاد می شود از جمله پستانها شل تر از سابق هستند، خطوط روی شکم و سینه و افزایش وزن نیز وجود دارد. واژن (مهبل) که همان مجرای مقاربت نیز هست به سفتی سابق نیست و اینها همگی باعث می شوند که لذت نزدیکی مانند قبل از بارداری نباشد (برای جلوگیری از شلی واژن بعد از زایمان بهتر است روزانه چندین مرتبه این ورزش کگلرا انجام دهید (ماهیچه های واژنتان را سفت کنید و سپس به تدریج شل نمایید، به بخش مربوطه در همین سایت مراجعه کنید). البته این تغییرات به مرور عادی می شوند وهر دو شما به این مسائل  عادت می کنید . بیشتر پزشکان توصیه می کنند که تا پایان دوره ی نفاسی (۶ هفته پس از زایمان) نزدیکی صورت نگیرد و قاعدتاً چون تااین دوره مقداری خونریزی و یا لکه بینی وجود دارد، هم از نظر بهداشتی و هم از نظر شرعی نیز مقاربت مسأله دارد . چون تا وقتی که خونریزی وجود دارد نشان دهنده ی اینست که دهانه ی رحم هنوز مقداری باز است و برای جلوگیری از عفونت بهتر است نزدیکی صورت نگیرد. حداقل زمان برای دوری از مقاربت تا وقتیست که بخیه ها جوش نخورده اند. پس از ترمیم بخیه ها و رفع لکه بینی، نزدیکی بلامانع است. باید در اینجا یاد آوری کرد که دراین زمان (دوره ی نفاسی) بهترین زمان برای انتخاب روش جلوگیری از بارداری می باشد(انواع روش هاي پيشگيري در همين سايت توضيح داده شده است)، آن را فراموش نکنید.

درشرایط زیر مقاربت ممنوع است :

  • جفت سر راهی (قرار گرفتن جفت در قسمت پایین رحم)
  • دهانه رحم نارسا یا سابقه آن در بارداری قبلی
  • دهانه رحم باز شده
  • کیسه آب پاره شده یا احتمال پارگی کیسه آب
  •  درد و انقباض رحمی
  • خونریزی رحمی
  • استفاده از درمان های کمک باروری در سنین بالای 35 سال
  • هنگامی که وضعیت راحتی نمی توانید پیدا کنید
  • وجود ضایعات هرپسی (مانند تبخال) برروی دستگاه تناسلی زن ویا مرد
 
 
 
منبع:
http://www.marchofdimes.com
http://www.mayoclinic.com
http://www.babycenter.in
http://www.pezeshk.us
این مقاله را به اشتراک بگذارید