بهترین وضعیت خوابیدن در بارداری

بهترین وضعیت خوابیدن در بارداری خوابیدن به پهلوست که اصطلاحا S.O.S(sleep on side) نامیده می شود.

و اغلب بهتر است به سمت پهلوی چپ بخوابید زیرا در این حالت حجم خون و مواد غذایی که به رحم، جفت و جنین شما می‌رسد بیشتر است و درنتیجه رحم ریلکس تر و جنین در آرامش قرارگرفته و البته رشدش نیز بهتر خواهد بود.
در این وضعیت بهتر است زانوهای خود را خم‌کنید و زیر زانوی که بالا قرارگرفته است بالش بگذارید تا پاها فاصله طبیعی و مناسبی از هم داشته باشند.
اگر در وضعیت خوابیده به پهلو احساس درد در کمر و پشت داشتید به‌ویژه از هفته ۱۶ به بعد می‌توانید از یک بالش نازک زیر شکم استفاده کنید تا از کشیدگی عضلات پشت و شکم پیشگیری کنید
اگر در حالت خوابیده دچار سوزش سر دل و یا ترش کردن می‌شوید باید زیر سر خود بالش بلندی قرار دهید تا سرو گردن و البته مری بالاتر از سطح معده قرار گیرد و اسید معده به مری   برنگردد.
در ماه‌های آخر نیز ممکن است از کوتاه شدن تنفس خود یا احساس تنگی نفس رنج ببرید در این صورت هم استفاده از بالش بلند و بالاتر قرار گرفتن سر به شما کمک می‌کند.
یادتان باشد در هر دو مورد باید از مهره‌های پشت به بالا روی بالش قرار بگیرید و قرار دادن فقط سر روی بالش بزرگ مؤثر نیست.
گرچه به دلیل افزایش سایز شکم، حرکات جنین،ناراحتی‌های معده و... به‌طورکلی خوابیدن در بارداری سخت می‌شود، بخصوص اگر قبل از بارداری عادت داشته‌اید که دمر و یا طاق‌باز بخوابید اما به‌هرحال این توصیه‌ها را رعایت کنید تا احتمالاً راحتی بیشتری هنگام خواب داشته باشید.
در ضمن خود را مجبور نکنید در طول خواب دائما به یک وضعیت بخوابید حتماً تغییر وضعیت و خوابیدن به شکل‌های گوناگون به آرامش و راحتی شما کمک می‌کند
خوابیدن به پشت هنگام بارداری به‌ویژه از سه‌ماهه دوم به بعد می‌تواند آزاردهنده و البته مشکل‌ساز باشد. زیرابه دلیل بزرگی رحم و افزایش وزن آن، روی روده‌ها و سیاهرگ‌های بزرگ تحتانی که خون را از اندام‌های پایینی جمع‌آوری می‌کنند و به قلب بازمی‌گردانند فشار وارد می‌شود.
فشار رحم می‌تواند سبب فشار به سرخرگ آئورت، سیاهرگ اجوف تحتانی(the aorta and vena cava)و درنتیجه اختلال گردش خون، کاهش فشارخون و نیز تنگی نفس شود همچنین با فشار بر روده‌ها افزایش احتمال هموروئید (بواسیر) وجود دارد و اختلالات گوارشی به خاطر فشار روی معده نیز بروز می‌کند.
دمر  خوابیدن در بارداری  و قرار گرفتن روی شکم تا زمانی که رحم وارد شکم نشده است یعنی حدود ۱۰ هفتگی خیلی نگران‌کننده نیست و ازآن‌پس اغلب خانم‌ها به دلیل تغییرات و بزرگی شکم نمی‌توانند دمر بخوابند و البته گذاشتن بالش زیر پایی که بالاتر قرارگرفته است خود مانع قرار گرفتن روی شکم و افزایش فشار داخل شکمی می‌شود.

الهام جنیدی دانشجوی دکترای سلامت باروری و جنسی
منبع:
مشاوره زنان مامایی الهام
www.elhamcounselling.ir
http://americanpregnancy.org/pregnancy-health/sleeping-positions-during-pregnancy/
این مقاله را به اشتراک بگذارید