اینا می گاسکین (زاده ۸ مارس ۱۹۴۰) یک مامای آمریکایی است که به‌عنوان "مادر مامایی مدرن" شناخته شده است و مانور گسکین  که هنگام زایمان سخت شانه استفاده می شود توسط وی معرفی شده است، "اینا می"چندین کتاب در مورد مامایی و زایمان نوشته است و همچنان در سخنرانی ها و کنفرانس‌ها نه تنها به آموزش جامعه مامایی و دیگر متخصصین در زایمان می‌پردازد بلکه در زمینه زایمان طبیعی بدون مداخله و لذت بخش و نیز زندگی سالم برای مردم نیز سخنرانی و فعالیت می کند.
"اینا می" پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان مارشال‌تاون، به دانشگاه آیووا رفت و لیسانس خود را در ادبیات انگلیسی اخذ کرد. او سپس برای چندین سال به سپاه صلح پیوست و این فرصت را داشت که در مالزی معلم زبان انگلیسی شود. بعدها او به ایالات‌متحده بازگشت و مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه ایلینوی شمالی دریافت کرد.



"اینا می"در دهه ۱۹۶۰،  اولین فرزند خود را به‌سختی به دنیا آورد زیرا پزشک برای زایمان از فورسپس استفاده کرد. این تجربه به‌قدری ناخوشایند بود که او را به فکر انداخت تا به دنبال روش‌های بهتری برای زایمان باشد. او قبل از تأسیس مرکز تولد طبیعی خود، هنگامی که همراه شوهرش استفن در سال ۱۹۷۱ یک کاروان تور سخنرانی فلسفی، او را همراهی می‌کرد برای اولین بار به خانمی کمک کرد تا زایمان کند. و نیز خودش در ۱۶ مارس، هنگامی‌که کاروان در حال حرکت به سمت نبراسکا بود، فرزند نارسش، کریستین را زودتر از موعد مقرر به دنیا آورد اما کریستین روز بعد درگذشت و او اجازه نداشت نوزادش را نگه دارد تا در شهر خود دفن کند و مجریان قانون او را مجبور کردند کودک را در نبراسکا دفن کنند. همین تجربیات شخصی، علاقه او را به مامایی و زایمان ایمن افزایش داد.
 در سال ۱۹۷۱ گسکین به همراه همسرش استفان، مرکزی به نام مزرعه را در سامرتاون، تنسی تأسیس کردند و او و ماماهای همکارش شروع به فعالیت کردند مرکز مامایی مزرعه را ایجاد کردند. این مرکز یکی از اولین مراکز زایمان خارج از بیمارستان در ایالات‌متحده بود. اعضای خانواده و دوستان معمولاً می‌توانستند هنگام زایمان حضورداشته باشند و  نقش فعالی در زایمان به عهده بگیرند. این کار یعنی حضور همراه کنار مادر به‌ویژه اگر این همراه مامایی با مهارت و توانمند باشد به فرایند زایمان لذت بخش کمک می‌کند. کاری که کاسکین 50 سال پیش انجام داد امروزه در برخی بیمارستانهای کشور انجام می‌شود.
به گفته کارول لورنته (۱۹۹۵)، اگر انتشار کتاب مامایی معنوی (۱۹۷۷) گاسکین نبود، ممکن بود هیچگاه ارزش کار گسکین و ماماها شناخته نشود.این کتاب که یک اثر مهم و ارزشمند در حوزه علوم پزشکی و مامایی است، حاملگی، زایمان و شیردهی را از منظری تازه، طبیعی و معنوی توأم با دیدگاه بالینی استاندارد ارائه می‌دهد. نگارش این کتاب موجب شد در محافل زایمان و مامایی، او را به یک نام‌آشنا و یک معلم و نویسنده مورداحترام تبدیل کرد. همچنین معرفی مانور گاسکین که یک مانور مهم و کاربردی هنگام زایمان سخت شانه (دیستوشی) است و جایگاه گاسکین را به‌عنوان یک مامای توانمند و تأثیرگذار در جهان تثبیت کرد.
این کتاب در اوایل دهه ۱۹۹۰، پس از چند بار تجدید چاپ،  به‌عنوان یک "متن کلاسیک در مورد مامایی" با "تأثیر ماندگار" شناخته شد.
بین سال‌های ۱۹۷۷ و ۲۰۰۰، او فصلنامه روزنامه تولد را منتشر کرد. "راهنمای زایمان اینا می"، دومین کتاب او در مورد تولد و مامایی، توسط Bantam/Dell در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. کتاب‌های او به چندین زبان ازجمله آلمانی، ایتالیایی، مجارستانی، اسلوونیایی، اسپانیایی و ژاپنی منتشرشده است



گاسکین از اوایل دهه ۱۹۸۰ به عنوان یک سخنران شناخته‌شده بین‌المللی در مورد مراقبت‌های زایمان در آمریکای شمالی (MANA) فعالیت می‌کند. این سخنرانی‌ها نه‌تنها ویژه ماماها و دست‌اندرکاران زایمان بلکه برای عموم مردم نیز اجرا می‌شود. او در سراسر جهان برای ماماها، پزشکان، دولاها، والدین باردار و سیاست‌گذاران سلامت سخنرانی می‌کند. وی در دانشکده‌های پزشکی و مامایی در چندین کشور و در جشنواره استاروود ونیز سمپوزیوم WinterStar صحبت کرده و همچنین در مورد تاریخچه و اهمیت مامایی سخنرانی نموده است.
 او بنیان‌گذار پروژه Safe Motherhood Quilt است.همچنین وی برای شناساندن نقش حیاتی ماما  در فیلم‌هایی با عنوان تولد ارگاسمیک (لذت‌بخش): بهترین راز (۲۰۰۹) (به کارگردانی دبرا پاسکالی-بونارو) و تجارت متولد شدن (۲۰۰۸) (به کارگردانی ابی اپستین و تهیه‌کننده ریکی لیک) ظاهرشده است. او همچنین در مستند"همراه با زنان" که مستندی درباره زنان، ماماها و تولد و زایمان لذت‌بخش است (۲۰۰۶) حضور دارد،همچنین  یک مستند در سال ۲۰۱۳ درباره مرکز مامایی وی تولید شد و به نمایش درآمد.
 گاسکین در 81 سالگی هنوز هم در مرکز مامایی خود زایمان های لذت بخش و بدون مداخله انجام می دهد و همراه و دوست زنان و خانواده هایشان است.
 
این مقاله را به اشتراک بگذارید