شکایت های شایع در بارداری

واریس و ورم در بارداری


در حاملگی گاهی به علت افزایش وزن بدن ، سنگینی رحم وفشار آن به رگهای بزرگ در لگن وسیاهرگهای پشت ران وساق پا ، جریان خون مختل شده وواریس ایجاد می شود .در این حالت عروق پا متورم ودردناک است درد وناراحتی ناشی از واریس را میتوان با استراحت ونگه داشتن پاها( ساق وران ) در سطحی بالاتر از سطح بدن ، کم کرد.علائم واریس متغير است: نازيبايي در اندام تحتاني و درد كم تا دردهاي شديد. براي درمان واريس خانم حامله بايد در طي روز مدت هايي را استراحت كند و پاهاي خود را بالاتر قرار دهد ولي درمان آن با عمل در دوران حاملگي توصيه نمي شود. ماساژ ملايم ساق پا به پيشگيري از واريس كمك مي كند. از جوراب مخصوص واريس استفاده كنيد.
اين عارضه در خانمهايي كه قبلاً زايمان نموده اند بيشتر ديده مي شود استعداد ابتلا به واريس در افراد مختلف متفاوت است استعداد ژنيتكي ، سابقه فاميلي در بروز واريس پا دخالت دارد. همچنين ضعف بافت همبند و عدم  كفايت ديواره رگها به همراه احتقان وريدهاي لگني به علت كاهش بازگشت خون وريدي مي تواند سبب گشاد شدن و پر پيچ و خم شدن وريدهاي ساق پا و ناحيه فرج گردد. واريس پا بعد از بارداري عمدتاً بهتر مي شود و يا به طور كلي از بين مي رود.
جهت بهبود وضعيت فوق نكات زير توصيه مي شود:
1-   استراحت كافي در طول روز و قرار دادن پاها در سطحي بالاتر از بدن
2-  به هنگام خواب يك بالش در زير پاها قرار داده شود.
3- سعي شود از ايستادن طولاني مدت پرهيز كنند. و در چنين مواردي بايد پاها را براي مدتي بالا تر از سطح بدن قرار دهند.
4 -استفاده از جوراب مخصوص واريس كه از عمل اتساع بيشتر وريدها جلوگيري مي كند.
5 -ماساژ ملايم ساق پاها
6 - استفاده از جوراب واريس



 

 ورم دست ها و پاها (ادم بارداری): 


در اكثر خانمهاي باردار ورم مختصري در ساق و قوزك پا مشاهده مي شود . اين حالت در نتيجه فشار رحم و محتويات آن روي وريدهاي لگني و مختل شدن بازگشت وريدي خون از پاها ايجاد مي شود.به طور كلي در صورت وجود ادم توصيه مي شود:
  • اگر ورم زياد بود حتماً به پزشك مراجعه كنيد.
  • در طول روز 5-4 بار به پهلو دراز بكشيد.( خصوصاً به پهلوي چپ) كه موجب خون رساني بهتر  به اعضاي لگني از جمله رحم و جنين مي شود.
  • بمدت طولاني از ايستادن و يا نشستن روي صندلي با پاهاي آويزان خودداري كنيد.
  • جوراب مخصوص بپوشيد. (كش جوراب نبايد سفت باشد.)
  • انجام استراحت كافي
  • قرار دادن بالش زير پاها
 
  • توصيه هاي تغذيه اي:
  1. محدود كردن مصرف نمك و پرهيز از مصرف غذاهاي شور از جمله چيپس – آجيل شور – ماهي شور – شوری ها و ترشيجات
  2. افزودن نمک در حد متعارف به غذاهایی مثل برنج در زمان طبخ لازم است . قطع كامل مصرف نمك توصيه نمي شود. مصرف نمك نبايد بيش از 5 گرم در روز باشد . در صورت وجود بيماريهاي قلبي و فشار خون بالا محدوديت شديد مصرف نمك در رژيم غذایي توصيه مي شود.
  3. در صورتيكه ادم جنراليزه ( ورم عمومي) همراه با افزايش فشارخون بعد از هفته بيستم حاملگي رخ دهد بايد به وجود مسموميت (پره اكلامپسي) دوران بارداري شك كرد و اقدامات تشخيصي توسط پزشك انجام مي شود.
  1.   هموروئيد ( بواسير) hemorrhoid :   

حاملگي موجب تشديد و پيشرفت هموروئيد ميگردد. هموروئيد واريس وريدهاي ركتوم مي باشد.به علت انسداد مسير برگشت وريدي ناشي از فشار رحم زن حامله وسستي وريدهاي لگني ايجاد مي شود و با زمينه يبوست در حاملگي ارتباط دارد.
  • هنگام اجابت مزاج زياد فشار و زور نياورد
  • استفاده از كيف يخ ، كمپرس مرطوب گرم
  • پمادهاي موضعي و بي حسي
  • استفاده از غذاهاي با فيبر بالا و پيشگيري از يبوست ( مصرف سبزي ، ميوه ، غلات )
  • استفاده از مايعات به مقدار كافي در طي روز ( آب )
  • در صورتي كه هموروئيد سفت يا دردناك شود و يا وجود خونريزي از ركتوم با پزشك و ماماي خود مشورت كند.

 
این مقاله را به اشتراک بگذارید