شکایات شایع بارداری

 ويارحاملگی و پيكا ( Pica): 



ویار شایع ترین،بیماری گوارشی درسه ماهه اول بارداری است و معمولا در۵۰تا ۹۰ درصد خانم های باردار ایجاد می شود.علت ویار تغییرات هورمونی بدن در دوران بارداری می باشد .عارضه فوق اغلب در حدود هفته ۱۷ بارداری بر طرف می شود .ويار حاملگي حالتي است كه در آن، خانم باردار به مصرف يك ماده غذايي تمايل زيادي پيدا مي كند. نمونــه هايي از ويـار حاملگي شامل تمايل زياد به مصرف قره قــورت، تــرشي ها، شيريني ها و ...  مي باشد. در مورد ويار ذكر اين نكته ضروري است كه تا زماني كه مصرف اينگونه غذاها تنوع رژيم غذايي را برهم نزند و تغذيه مادر خوب باشد مشكلي ايجاد نمي كند. اما اگر در مصرف اين مواد بگونــه اي افراط شود كه از خوردن غذاهاي اصلي سرباز زند، ممكن است دچار كمبودهاي تغذيه اي شود و در اين مورد بايد آموزش هاي لازم در رابطه با رعايت تنوع و تعادل در مصرف مواد غذايي به خانم باردار داده شود
منظور از پیکا، خوردن مواد غير غذايي مانند خاك، يخ، گچ،برفک یخچال، كبريت سوخته، مــو، سنگ، ماسه، زغال چوب و ... مي باشد.  بيشترين شيوع ويار در افرادي  است كه در نواحي روستايي زندگي مي كنند و يا تاريخچه ويار در كودكي يا در خانواده خود داشته اند.
    
در برخي افراد پیکا براي كنترل تهوع يا استرس هاي عصبي، لذت از جويدن برخي مواد، يا به علل وراثتي (تمايل ارثي به مصرف برخي مواد) و يا تشويق اطرافيان يا خانواده فرد مي باشد.
    
خطرات احتمالي پیکا شامل مشكلات خوني (به شكل آنمي) و گوارشي (رقابت در هضم و جذب مواد مغذي) مي باشد. بايد مشاوره با بيماران مبتلا به پیکا انجام گيرد و نوع مادهمصرف شده و علت مصرف آن تعيين شود و خطرات مصرف آن بايد مطابق با فرهنگ فرد به روشي صحيح به خانم باردار تذكر داده شود.
جهت درمان این عارضه ممکن است نیاز به بررسی ها تشخیصی از قبیل آزمایش خون برای شناسایی کم خونی واندازه گیری مایعات والکترولیت ها باشد.رادیو گرافی شکم نیز ممکن است توصیه گردد.اقدامات درمانی شامل ممانعت فیزیکی وبرانگیختن بیزاری در فرد نسبت به مصرف مواد غیر غذایی می باشد.همچنین ارزیابی محیط منزل وتعامل های خانوادگی به منظور ایجاد محیط سالم تر مفید است.در بسیاری از موارد ،فرد به درمان پاسخ می دهد ویا با اتمام بارداری،علایم پیکا برطرف می شود.به خاطر داشته باشید که کلید موفقیت در درمان پیکا صبر وپشتیبانی خانواده می باشد.
 

زياد شدن آب دهان:



پتياليزم عبارت است از ترشح بيش از حد بزاق دهان در طي بارداري كه ناشي از تحرك غدد بزاقي بعلت مصرف مواد غذايي نشاسته اي مثل برنج – نان- سيب زمينی و .... باشد اين حالت گذرا است و نياز به درمان خاصی ندارد. توصیه ها:
  •  غذاهاي نشااسته دار كمتر بخوريد.
  • براي جلوگيري از آسيب به دندانها بهتر است دهان را با جوش شيرين بشوييد و خمير دندان هاي قليايي بزنيد.
  • استفاده مرتب از محلولهاي دهانشويه کمک کننده است.
این مقاله را به اشتراک بگذارید