آکنه                    

به دنبال تغییرات هورمونی دوران بلوغ،یکی از شایع‌ترین مشکلات نگران کننده که نوجوانان با آن رو‌به‌رو می شوند،جوش یا به عبارت دیگر آکنه است.با توجه به این‌که سن شایع بروز این جوش‌ها در سنین نوجوانی و جوانی است به این جوش‌ها اصطلاحاً غرور جوانی نیز می‌گویند.
آکنه در واقع نوعی بیماری پوستی است که در اغلب موارد روی صورت و گاهی شانه‌ها پشت و قفسه سینه رو می‌پوشاند.در این سنین که توجه به ظاهر و اهمیت آن برای نوجوانان خیلی مهم است می‌تواند غیر از یک بیماری پوستی به عنوان یک عارضه موثر بر روابط اجتماعی و مسائل روانی نوجوان نیز در نظر گرفته شود.
 
علت ایجاد آکنه شامل: افزایش تولید چربی(سبوم)،انسداد منافذغدد چربی(سباسه)و باکتری به نام پروپیونی باکتری آکنه.
در دوران نوجوانی با افزایش زیاد و ناگهانی ترشح هورمون‌های جنسی ترشح چربی از غدد سباسه پوست زیاد شده و به دنبال آن مجرای این غدد کنار فولیکول مو مسدود می‌شود و در نتیجه ایجاد التهاب در این غدد و کنار فولیکول مو باعث ایجاد آکنه می‌گردد.
جوش‌ها به دو دسته غیرالتهابی یا کومدون (سرسفید و سرسیاه) و التهابی تقسیم می‌شوند.
جوشهای التهابی به انواع قرمزی،برجستگی کوچک پوستی کمتر از نیم میلی‌متر،غیرچرکی و چرکی و ندول و کیست تقسیم می‌شوند.
سه نوع رایج جوش وجود دارد که اغلب ترکیبی از آنها در فرد مبتلا وجود دارد:

1.جوش سرسفید که وقتی ایجاد می‌شود که افزایش چربی غدد سباسه باعث انسداد منافذ غدد چربی شود.جوش‌های سرسفید زیرپوست قراردارند.اگر آن‌ها را دست‌کاری کنید اغلب باعث ایجاد عفونت شده و این جوش‌ها را تبدیل به جوش التهابی می‌کند.در این حالت صورت پر از جوش‌های چرکی و غیرچرکی می‌شود و گاهی هم ضایعات بزرگ(ندول و کیست)ظاهر می‌شود.


2. جوش سرسیاه که وقتی ایجاد می‌شود که ترشحات غدد سباسه مستقیماًدر معرض هوا قرار بگیرد که اکسیده شود و در این حالت این ترشحات به صورت سیاه‌رنگ درمی‌آیند.



3. آکنه کیستی که شدیدترین حالت آکنه است.در این حالت توده‌های زیرپوست قابل خارج کردن نیستند و البته نباید سعی در تخلیه آنها کرد.آکنه‌های کیستی همان نوع جوش‌هایی هستند که در صورت شما جای جوش باقی می‌گذارند،بنابراین شما نباید با فشار دادن و مالش دادن و دست‌کاری کردن جای جوش بزرگتر و بیشتری ایجاد کنید. دارودرمانی به برطرف شدن آکنه کمک می‌کند.


اگر با خوردن غذای خاصی جوش‌ها بیشتر می‌شود از خوردن آن پرهیز کنید.
و برای آشنایی راه‌های کنترل آکنه،مطلبی در همین زمینه را در سایت  ایران ماما مطالعه کنید.




منبع :راهنمای خودمراقبتی خانواده جلد یک ،وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی
این مقاله را به اشتراک بگذارید