ورزش در دوران بلوغ                  


بلوغ دختران و فعالیت ورزشی
 

ورزش تراكم استخوان در دختران در دوران بلوغ را افزایش می دهد.

طبق نتایج تحقیقات انجام شده در این دوران فعالیت هایی از جمله: پیاده روی، دو و ورزش هایی که همراه با حرکات جهشی و همراه با پرش باشد نقش بسزایی در
افزایش تراکم استخوان دارند. از این رو زمانی که این افراد به سنین میانسالی برسند، این توده استخوانی می تواند مانع مهمی برای جلوگیری از پوکی استخوان باشد.
در دوران قبل و زمان بلوغ، دختران می توانند ورزش های با‌ وزنه را نیز انجام بدهند؛ به این شرط که این نوع ورزش ها با وزنه های سبک انجام شوند، به این دلیل که وزنه برداری  و یا انجام ورزش‌های سنگین و با وزنه‌ی بالا و یا خیلی قدرتی به صفحات رشد استخوانی در این سنین آسیب می‌رساند و در نتیجه به رشد قدی ایده‌آل خود نمی‌رسند. از سویی ورزش‌هایی مانند ژیمناستیک و یا ورزش هایی که نیاز به کاهش وزن زیاد دارند باعث سوء‌تغذیه در دختران ورزشکار  نوجوان ،نرمی و پوکی استخوان،اختلالات هورمونی و مشکلات تخمک‌گذاری و حتی آمنوره(قطع قاعدگی) می‌شود.

بنابراین توجه داشته باشید که قبل از انتخاب و انجام هر ورزشی با مشاور قابل اعتماد در این زمینه مشورت کنید تا بتوانید به بهترین شکل از فواید ورزش استفاده کنید و در ضمن به جسم خود صدمه‌ای وارد نکنید.

در سن بلوغ به شرطی که ممنوعیتی وجود نداشته باشد می توانید تمام انواع ورزش ها را تمرین کنید  اما یادتان باشد انجام ورزش‌های قهرمانی و شدید به سلامت شما آسیب بسیاری وارد می‌کند. شما می‌توانید از اثرات مثبت ورزش منظم در سن بلوغ مانند افزایش وزن،‌ افزایش پهنای شانه ها،سلامت ستون فقرات،قامت و اندام متناسب و زیبا و همچنین افزایش قدرت عضلانی بیش از آن چه از بلوغ ناشی می شود،بهره‌مند شوید.
​همچنین در دوران نوجوانی به خاطر تغییرات هورمونی وسیع  از طرفی بروز رفتارهای پرخاشگرانه و تند  و از طرف دیگر کم‌رویی،گوشه‌گیری،اعتماد‌به‌نفس کم در دختران نوجوان شایع است و با انجام ورزش مناسب ،به‌ویژه ورزش‌های گروهی می‌توانید این مشکلات آزاردهنده را کاهش دهید.
پس با توجه به روحیه و علائق خود و با مشورت با یک مشاور صاحب‌نظر و متخصص در زمینه علوم‌ورزشی ،ورزش مناسب خود را انتخاب کنید و جسم و روح و روانی سالم با نشاط داشته باشید.


الهام جنیدی : دکترای سلامت باروری -مربی رسمی یوگا
 
 
این مقاله را به اشتراک بگذارید