هیپنوتیزم در زنان مامایی به استفاده از تکنیک های هیپنوتیزم درمانی در زمینه سلامت باروری و مراقبت های زنان و زایمان اشاره دارد. هیپنوتیزم درمانی یک رویکرد درمانی شامل تغییر در تمرکزفرد، ایجاد آرامش  و افزایش تلقین پذیری به منظور ایجاد تغییرات مثبت در رفتار، احساسات یا سلامت جسمانی است. در زنان مامایی، هیپنوتیزم را می توان به دلایل مختلفی به کار برد:
 
مدیریت درد: از هیپنوتیزم می توان برای کمک به مدیریت درد در طول روش ها یا درمان های زنان استفاده کرد. برای مثال برای کاهش درد زایمان،کاهش درد هنگام کورتاژ،کمردرد در بارداری،درد هنگام نزدیکی(دیسپارونیا)،انجام راحت تر پاپ اسمیر و .. استفاده می‌شود. درحقیقت هیپنوتراپی با ایجاد حالت آرامش عمیق و تغییر در تمرکز و درک درد می تواند به زنان کمک کند تا با ناراحتی یا درد ناشی از روش هایی مانند پاپ اسمیر، گذاشتن IUD یا زایمان کنار بیایند.
 
کاهش اضطراب: معاینات و اقدامات زنان و زایمان گاهی می تواند منجر به اضطراب یا ناراحتی شود. هیپنوتیزم درمانی می تواند به کاهش اضطراب و ایجاد حالت آرام ذهنی قبل و در طول این روش ها کمک کند.
 
آمادگی برای زایمان: هیپنوتیزم برای زایمان، شامل آموزش تکنیک های آرام سازی و تصویرسازی به مادران باردار برای مدیریت درد و اضطراب در حین انقاضات زایمانی و زایمان است. گرچه اگر مامای همراه شما هیپنوتیزور باشد از تکنیک‌های تخصصی‌تری در طول هفته های آخر بارداری و هنگام زایمان برای کاهش درد و انجام زایمان لذت بخش استفاده خواهد کرد.به‌طور کلی هدف این رویکرد ترویج یک تجربه زایمان  زیبا و مثبت است.
 
باروری و ناباروری: هیپنوتیزم درمانی می تواند به عنوان یک رویکرد مکمل برای مدیریت استرس و اضطراب مربوط به درمان های باروری یا جنبه های احساسی ناباروری مورد استفاده قرار گیرد. همچنین ممکن است به رفع هر گونه موانع روانی که می تواند بر باروری تأثیر بگذارد کمک کند.
 
علائم یائسگی: هیپنوتیزم می تواند به مدیریت علائم مرتبط با یائسگی، مانند گرگرفتگی، بی خوابی، جنسی و نوسانات خلقی کمک کند. هیپنوتیزم درمانی با ترویج آرامش و کاهش استرس ممکن است برخی از ناراحتی های روحی -روانی دوران یائسگی را نیز کاهش دهد.
 
درد لگن: برای شرایطی مانند درد لگن یا دیسمنوره(درد هنگام پریود)، هیپنوتیزم می تواند به مدیریت درک درد و ارتقای آرامش کمک کند و به طور بالقوه منجر به کاهش سطح درد و بهبود کیفیت زندگی شود.
مشکلات قبل از پریود :مشکلات خلقی،عصبانیت،درد لگنی،سردرد،ورم و ... که به عنوان نشانه‌های قبل از قاعدگی(PMS) شناخته می‌شوند با هیپنوتیزم قابل کنترل هستند.
 
توجه به این نکته مهم است که هیپنوتیزم درمانی باید توسط متخصصان آموزش دیده، مانند هیپنوتیزم درمانگران معتبر یا ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی با تخصص در هیپنوتیزم انجام شود. پاسخ هر فردی به هیپنوتیزم متفاوت است و اثربخشی این تکنیک ممکن است متفاوت باشد. همیشه توصیه می شود قبل از ادغام آن در مراقبت های زنانه خود، در مورد مزایا و خطرات بالقوه هیپنوتیزم با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی واجد شرایط صحبت کنید. در حقیقت مطمئن شوید که این فرد یک هیپنوتراپ معتبر و با تجربه باشد.


با سپاس بی‌کران از استاد ارجمند آقای دکتر مهدی فتحی که افتخار شاگردی ایشان نصیبم شده است.
این مقاله را به اشتراک بگذارید