تمرین تقویت عضلات کف لگن که کگل (kegel) نام دارد، روی ماهیچه‌هایی کار می‌کند که مسئول نعوظ و انزال در مردان بوده و در زنان مسئولیت حفظ و نگهداری احشاء لگنی را به عهده‌دارند و سبب پیشگیری از انواع افتادگیها (پرولاپس) و اختلالات دستگاه ادراری تناسلی می‌شوند.
در تصویر زیر نقش عضلات را در کنترل ادرار می‌بینید و تصویر آخر سمت راست افزایش قدرت و حجم عضلات کف لگن را بعد از انجام حرکات اصلاحی کگل نشان می‌دهد.


انجام ورزش كگل(تمرين ماهيچه‌های کف لگن):

برای یادگیری این حرکت به هنگام ادرار کردن، ۲ تا ۳ بار و حتی بیشتر ادرار کردن را قطع و وصل کنید. تا عضلات لگنی خود را بشناسید و سپس در حالت‌های دیگر (در حین دیدن تلویزیون، کار و.... و هر وضعیت بدنی: خوابیده، نشسته، ایستاده) به انجام روزانه این ورزش بپردازید. این حرکت سبب شناسایی عضلات مربوطه، تقویت آنها و داشتن کنترل روی آنها می‌شود.
این تمرین روی ماهیچه‌هایی کار می‌کند که مسئول نعوظ و انزال در مردان بوده و در زنان مسئولیت حفظ و نگهداری احشاء لگنی و اندام‌های تناسلی را به عهده دارند و سبب پیشگیری از انواع افتادگی‌ها (پرولاپس) و اختلالات دستگاه ادراری تناسلی می‌شوند.
پس اول مدتی وقت صرف کنید تا این عضلات را پیدا کنید. بعد که دیگر بدون ادرار کردن هم آنها را تحت کنترل داشتید بایستی از ۲  ست متفاوت از این ورزش  استفاده کنید یک دوره ۱۰۰ تا ۱۵۰ تایی با ۱ ثانیه انقباض و ۱ ثانیه رهایی عضلات. در این حالت عضلات سطحی‌تر لگن تقویت می‌شوند. و برای تقویت عضلات عمقی لگن بایستی کگل را حدود ۲۰ تا ۳۰ بار به‌صورت ۳ ثانیه انقباض و ۳ ثانیه رهایی عضلات انجام دهید. البته هر دو حالت را می‌توانید به ۲ یا حتی ۳ دوره تقسیم کنید وانجام دهید. وقتی‌که به انجام تمرین‌ها عادت می‌کنید می‌توانید در طول روز آنها را به‌مرور انجام دهید. در ضمن اگر عضلات کف لگن قوی داشته باشید دچار عوارض بالا رفتن سن هم نخواهید شد چون اکثراً در مردان کهن‌سال قدرت نعوظ کم می‌شود و زاویه آلت به سمت پایین تغییر می‌کند اما با داشتن عضلات کف لگن قوی این عوارض بسیار کمتر می‌شوند. در خانم‌های مسن نیز افتادگی‌های اندام‌های لگنی مانند افتادگی (پرولاپس) رحم با احساس پری در واژن، افتادگی مثانه یا حتی مجرای ادرار با بی اختیاری‌های مختلف ادراری و عوارض ادراری دیگر و افتادگی رکتوم با عوارض گوارشی و یبوست‌های مزمن با انجام این ورزش کمتر خواهد شد. این نکته را باید دانست که این ورزش و یا هر حرکت ورزشی دیگر پس از گذشت مدتی تأثیر خود را نشان می‌دهد آن‌هم درصورتی‌که صحیح وبطور مرتب انجام شود. پس توقع تأثیر یک شبه نداشته باشید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید